4 Haziran 2014 Çarşamba

AutoCAD TRIM Komutu

Merhaba sevgili AutoCAD Günlükçüleri,

Bu gün AutoCAD'in en verimli düzenleme komutlarından biri olan TRIM komutunu öğreneceğiz. TRIM İngilizce'den Türkçe'ye çevrildiğinde "budamak" ya da "kırpmak" fiillerine karşılık geliyor. Her ikisi de komutun yaptığı iş için uygundur. Ülkemizde budamak daha yaygın kullanıldığından biz budamak olarak kullanacağız.



Şekil.1

Şerit menünün Home > Modify panelinde yer alır. Şimdi bir örnekle komutun temel işleyişine göz atıp, daha sonra inceliklerine geçelim.


Şekil.2

Şekil.2'de verilen örnekte kapı boşluğunun oluşturulmasını uygulamalı olarak yapacağız. TRIM komutunun işleyişinde önce budamak için gerekli kenarlar seçilir daha sonra budanacak nesneler seçilir. Şekil.2'de kırmızı okla gösterilen çizgiler budama kenarları, sarı okla gösterilen çizgiler budanacak kısımlardır.


Şekil.3

Şimdi şekil.3'ün yardımıyla komutu icra edelim.

Command:_TRIM

Current settings: Projection=UCS, Edge=None
Select cutting edges ...
Select objects or <select all>: (1. kenar) 1 found
Select objects: (2.kenar) 1 found, 2 total
Select objects: (ENTER)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: (1. çizgi) (3)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: (2. çizgi) (4)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: (ENTER)


Görüldüğü gibi komuta girer girmez sizden Select cuttung edges: iletisi ile kesici kenarları seçmenizi ister. Örnekte kesici kenar olarak 1 ve 2 numaralı kenarları seçiyoruz.

İşlem bittikten sonra (ENTER) tuşuna basarak kenar seçiminin bittiğini belirtiyoruz.

Şimdi komut "Select object to trim or shift-select to extend or [Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]:" iletisi ile kesilecek nesneleri seçmenizi ister.

Bu aşamada 3 ve 4 no'lu seçimleri yaparak budama işlemini tamamlar ve (ENTER) ile çıkarsınız.


Şekil.4

Bir hata yapmadıysanız budama işleminden sonra kapı boşluğunuz açılmış olmalı. Şimdi gelelim komutun detaylarına...

Kesici Kenar Seçmeden Trim Yapmak:

Komut sizden kesici kenar seçmenizi istediğinde (ENTER) tuşuna basarsanız çizim alanında o anda görülen tüm nesneler seçilmiş olur. Daha sonra serbest budamaya geçersiniz.


Şekil.5

TRIM komutuna girin ve kesici kenar seçmenizi istediğinde (ENTER) tuşuna basın. Şekil.5'te verilen aynı sıralamayla kesilecek nesneleri seçin.


Şekil.6

Komutla işiniz bittiğinde şekil.6'daki görünümü elde etmiş olursunuz. Budama yaparken sıralamaya uymazsanız bazı nesnelerin artık olarak kaldığını görürsünüz. Bu nesneleri de ERASE komutu ile silebilirsiniz.

SHIFT Select To EXTEND:

Komutun bu seçeneği, budama esnasında  TRIM komutundan çıkmadan SHIFT tuşuna basarak nesneleri uzatmaya yarar. Yani EXTEND komutunu TRIM komutu içindeyken icra edebilirsiniz. (İleride değineceğiz)

Fence ve Crossing Seçenekleri:

Budama yaparken budanacak nesneler çok olduğunda hepsini bir seferde seçmek için "F" (Fence) ya da "C" (Crossing) seçeneklerini kullanabiliriz.


Şekil.7

Şekil.7'de çemberin ortasında kalan birden fazla çizgiyi bir sefer de seçmek için "F" (Fence) seçeneği kullanılmıştır.


Şekil.8

Sonuç şekil.8 deki gibidir. Sizden budanacak nesneler istendiğinde "F" girip budanacak nesnelerin hepsine değen bir çoklu çizgi çizmeniz yeterli olacaktır.

Edge (kenar) Seçeneği:

Bazen kesici kenar olarak seçtiğiniz nesne kesilecek nesneyle kesişmez. Bu durumda budama yapamazsınız. Ancak "Edge" seçeneği buna olanak sağlar.


Şekil.9

Şekil.9'un yardımıyla "Edge" seçeneğini nasıl kullanacağımızı görelim.

Command: _TRIM

Current settings: Projection=UCS, Edge=None
Select cutting edges ...
Select objects or <select all>: (Kesici kenarı seç) (1)
Select objects or <select all>: 1 found
Select objects: (ENTER) ile çık
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: e (Edge seçeneğini gir)
Enter an implied edge extension mode [Extend/No extend] <No extend>: E (Extend moduna al)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: (kesilecek ucu göster) (2)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: (ENTER) bitir ve çık.



Şekil.10

Kesim, kesici kenarın sanal olarak uzayıp kesiştiği noktadan yapıldı. "No extend" seçeneği varsayılan ayardır ve bu durumda budama yapılmaz. Biz "Edge" seçeneği içinde "Extend" ayarını yaptık, böylece kesişmese bile kesici kenarın uzantısı kabul gördü.

"Erase" Seçeneği:

Bu seçenek TRIM komutundan çıkmadan artık nesnelerin silinmesi için kullanılır.

İyi çizimler