19 Kasım 2014 Çarşamba

Tüm Yönleriyle AutoCAD Blokları - 4: Bloklarda Ölçek ve Birimler

Merhabalar,

AutoCAD 2002 ile birlikte bloklar için birim kavramı geliştirildi. Bu kavramın ne demek olduğunu açıklamadan önce çizim birimlerini hatırlayalım. Çoğumuz çizime başlamadan önce UNITS komutuna girip ayarlarımızı yaparız.



Şekil.1

Bu ayarlarda ‘Insertion scale’ başlığı altında bir seçenek vardır. Bu seçenek uzunluk birimlerinden oluşan bir listedir. Çalıştığımız disipline göre buradan seçimimizi yaparız. Bu seçimde yapmamız gereken tek şey 1 çizim birimi = 1 uzunluk birimi seçimidir. Yani mimari çizim yapıyorsak metre ya da santimetre, makine çizimi yapıyorsak milimetre ya da inç gibi.

Blok hazırlama penceresinde de benzer bir ayar görüp daha sonra incelemek için bırakmıştık. Şimdi bu pencereye tekrar dönelim.


Şekil.2

Burada seçtiğimiz birim de bloğu çizerken kullandığımız uzunluk birimi. Zaten daha önce de bahsettiğimiz gibi her blok bir AutoCAD çizimi olarak saklanabildiğinden bloklar da çizimler gibi ölçü birimi alabiliyor.

Şu ana kadar iki basit ayar gördük. Peki, bu ayarlar ne işe yarıyor? Diyelim ki Amerikalı bir arkadaşınızdan faydalı olacağını düşündüğünüz bloklarını istediniz. Bu arkadaşınız çizimlerini inç olarak yapıyor. Dolayısı ile onun 1 birim boyunda çizdiği şey aslında 1 inç boyunda. Eski AutoCAD sürümlerinde bu blok size geldiğinde çiziminize aynen 1 birim uzunluğunda yerleştirilirdi. Eğer siz milimetre kabulü ile çizim yapıyorsanız bu blok size 1 mm boyunda yani olması gerekenin 25,4’te biri olarak geliyordu. Yukarıda anlattığımız şekilde inç olarak işaretlenmiş bir blok ise, sizin milimetre olarak ayarladığınız çiziminize 25,4 mm boyunda gelecektir.


Şekil.3

Bu özellik sayesinde, özellikle farklı ülkelerden gelen çizim kütüphaneleri kolaylıkla kullanılabilir hale gelmiştir. Bu özelliği kullanmak istemiyorsanız blok oluştururken birimi “unitless” yapın.

Yazı Erhan Toker tarafından gönderilmiştir.